Selasa, 16 Oktober 2012

Ikan Alu-Alu Kuala Selangor

Jarang sesangat aku nak turun mengail ikan air masin, tak kiralah kolam air masin ataupun laut....pasai aku ni jenis malaih nak basuh set. Mau berkarat set-set cap ayam aku kot selalu kena air masin....ngeeeee.....dulu selalu gak ikut trip mancin ke langkawi, koman-koman pun malam minggu turun ke pulau indah ataupun pelabuhan barat, ngail gelama atau siakap. Skang ni kalau teringin ngail laut besa aku gi ke Pantai Jeram atau Pantai Remis, main pesisir pantai jer....pasai port kat sana lebih santai, sesuai kalau nak beriadah bersama keluarga....Sambil-sambil korang dok ngail, buleh gak menjamu selera....pekena apa yang patut....


Banyak kedai-kedai makan terbuka, foodcourt & gerai-gerai jualan dibuka terutamanya pada hari sabtu ahad dan cuti umum.....kalau korang nak mancin, umpan sotong atau umpun-umpun pun ada jual kat sana.


Sempoiiiiiii......ni le ikan alu-alu ataupun nama glamournya, barracuda....ngehehe....


Alu-alu ni binik aku buat masak kari....memang menyegat, rasa dia lebih kurang cam isi ketam. Beberapa ari kemudian binik aku gi carik pulak ikan ni kat pasar pudu...tapi xdak, diorang kata jarang-jarang nak ada ikan jenis ni......aicehhhhhhhh, nampak gayanya kene turun Kuala Selangor lagi le kalau macam nih....huh....




4 ulasan:

  1. Balasan
    1. jom...jom...tp aku bkn tau sgt nk main air masin ni...takat main parit-parit buleh laa...haha jom laa

      Padam
  2. umpan pe tu bro? selalu mancing sane xpernh lak dpt ikan ni.. selalu naik pun.. belukang je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jejari sotong kurita bro....ada sorang pakcik kedai mkn kt situ bgtau, klu main kt kelong (aku x igt nama kelong tu, tp area kola selangor jugak) selalu jugak naik alu2...info lain yg aku dpt, pari pun biasa naik kt pantai remis...aku klu turun selalunya memang bangau je

      Padam